eldre menneske får hjelp av en pleier

Helse og eldreomsorg

Drammen Arbeiderparti vil:

Trygghet er en forutsetning for et godt liv. Du skal være trygg hjemme, og du skal være trygg på sykehjem. 24 timers trygghet i alle livets faser skal være en selvfølge.

Drammen Arbeiderparti vil føre en helse- og eldrepolitikk med vekt på forebygging og tidlig innsats for å sikre god helse gjennom hele livet. I tillegg vil det være viktig at hver enkelt får tilrettelagt for sine behov så tidlig som mulig med muligheter til å bo hjemme så lenge som mulig. Vi vil jobbe for en sterkere satsing på demens, der hver enkelt skal oppleve glede, og kunnskapen til fagfolkene blir styrket.

Tilbudet for eldre på sykehjem skal tilpasses hver enkelt. Helsetjenesten skal ved livets slutt gi god behandling og verdighet. Sykehjemsplasser skal være enerom med eget bad.

Arbeiderpartiet vil etablere «Aktivitetshus» i de tre gamle kommunene med stort innslag av frivillighet, men også ulike typer kommunale tjenester.

Drammen Arbeiderparti vil:

• Fortsette å satse på lavterskel dagtilbud for mennesker med demens for å gi livsglede og sosiale opplevelser
  • Sørge for egne skjermingstilbud for særlig utagerende demenssyke.
  • Bygge Krokstad sykehjem
  • Styrke hjemmetjenesten med heltidsstillinger
  • Gjennomføre prøveprosjekt med å styrke grunnbemanningen for å redusere sykefravær
  • Utvikle frivilligsentralene etter Svelvikmodellen for å gjøre det enklere å engasjere seg som frivillig
  • Videreutvikle samarbeidet med ideelle aktører som Fontenehuset og Blå Kors om psykiske helsetilbud
  • Se på hvordan vi kan møte kapasitetsutfordringene eldrebølgen medfører ved å samarbeide bredt om lavterskeltilbud med ideelle organisasjoner
  • Etablere flere sosiale møteplasser i kommunen for å hindre ensomhet og utenforskap
  • Bygge tilrettelagte boliger i samarbeid med Husbanken
  • Etablere sosiale møteplasser med mulighet for bespisning som kafeteriaer for pårørende og beboere ved kommunens institusjoner
  • Sørge for at alle som får levert mat fra kommunen får sunne og næringsrike måltider i store nok porsjoner
  • Utvide det kommunale tilbudet som eksisterer i Svelvik/Åskollen hvor hjemmeboende eldre har muligheten til å bestille rimelig varm mat levert på døra av frivillige
  • Sørge for at frivillige organisasjoner har gode samarbeidsavtaler med kommunen
  • Tilby hjemmeboende eldre ulike nivåtilpassede aktiviseringstiltak i samarbeid med idrett og frivillighet for å fremme trivsel og god folkehelse
  • At sykehjem og tilbud for heldøgnsomsorg skal drives av kommunen eller ideelle aktører
  • Tilby forebyggende besøk hos alle over 75 år som ikke mottar kommunale tjenester
  • Sykehjemsplasser skal være enerom med bad
  • Drammen kommune fortsetter å lede an med vårt målrettede arbeid med CRPD (FNs konvensjon for mennesker med funksjonsnedsettelse) innenfor våre tjenester

Er du enig med Drammen Arbeiderparti om Helse og eldreomsorg?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker