- Familiene trenger å få tida tilbake

Monica Myrvold Bergs tale til Arbeiderpartiets landsmøte 2019

Monica Myrvold Berg taler på landsmøtet 2019

TID  -  Et veldig kort ord - som betyr - veldig mye for oss alle.

De fleste av oss, tenker at vi har for lite av den - mest av alt småbarnsforeldre. Menhar vi egentlig for lite tid, eller er det deler av samfunnet som henger igjen - mens resten har utviklet seg videre.

Da jeg var liten var mamma hjemme, og det var helt greit å gå hjem når skolen var ferdig. I dag jobber begge foreldrene, og det er ingen hjemme når skolen er ferdig. Når foreldrene kommer hjem løper barna med brødskiva i handa for å rekke fritidsaktiviteter.

Hvorfor er skolen og hverdagen fortsatt tilpasset et samfunn som ikke lengre eksisterer?

Dere, det er vårt ansvar som politikere - å legge til rette, reformere og tilpasse samfunnet etter behovene.

I Drammen har vi aktivitetsskole, vi har 1 time fysisk aktivitet i skolen hver dag,etter initiativ fra Drammen Arbeiderparti. Vi har et samarbeid mellom skoler og idrettslag, hvor idretten bidrar med fysisk aktivitet for skoleelevene, i skoletiden. MEN dette kan gjøres bedre.

Dette er viktig!

Vi må reformere fritida. Foreldre, barn og unge trenger å få tida tilbake. Vi må ta ansvaret å legge til rette for en god oppvekstpolitikk.

Vi må vektlegge universelle velferdstjenester fremfor kontantytelser. Det gjør det attraktivt for småbarnsforeldre å jobbe - og det styrker arbeidslinja vår.

I dag har vi en skole, som i en for stor grad reproduserer sosiale forskjeller. Hjemmelekser er en viktig årsak til at forskjellene forsterkes. Vi må bryte den arven. Derfor støtter jeg de i oppvekstutvalget, som vil legge til rette for at elever har skolelekser, hvor de får hjelp av en pedagog på skolen.

Barna må få gratis skolemat slik at de holder energien gjennom dagen. Det skal ikke være arbeiderpartiet som innfører skolepenger i Norge!

Alle barn må også ha mulighet til å være i aktivitet etter at undervisninga er ferdig - det kan de få i aktivitetsskolen. Det vil også bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Stat og kommune må ta ansvaret for finansering og organiseringen, slik at frivilligheten kan konsentrere seg om det de kan, nemlig å bidra til aktivitet etter skolen. På denne måten er barna ferdig med lekser og fritidsaktiviteter - når de kommer hjem fra skolen.

Når foreldre og barn kommer hjem så har de fått tida tilbake, tiden til å være sammen.

Det er detta som kalles god oppvekstpolitikk, men enda viktigere - Dette er god familiepolitikk slik arbeiderpartiet vil ha det!

Se hele Monicas tale under.